Wciśnij enter, aby wyszukać, lub esc, aby zakończyć.

© frank peters - Fotolia.com
Mateusz Mazurek w E-commerce, Pozycjonowanie

Rich Snippets, czyli jak wycisnąć więcej z wyszukiwarki

Dziś parę słów o Rich Snippets, czyli wynikach rozszerzonych w wyszukiwarce Google. O tym co to jest, na czym polega oraz jak można wykorzystać Rich Snippet na stronach internetowych.

Co to jest Rich Snippets?

Rich Snippets to dodatkowe informacje, które w postaci tekstu lub grafiki pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google.
Ta nowa funkcjonalność wdrożona przez Google pozwala na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania dodatkowych informacji o cenie i dostępności produktu (w sklepie internetowym), liczbie i średniej ocenie danego produktu przez internautów (przy recenzjach), stanowisku i firmie w której pracuje dana osoba (w profilach serwisów społecznościowych) i wiele, wiele więcej…

„Wstawki” w formie Rich Snippets są po części stosowane przez wyszukiwarkę Google automatycznie. Przykładowo w przypadku tematu na forum internetowym w wynikach wyszukiwania możemy zobaczyć informację w stylu „Liczba postów: 31 – Liczba autorów: 22 – Ostatni post: 30 Maj”.

Od kwietnia 2010 rozszerzone snippety wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla polskich stron internetowych, tym niemniej cały czas korzysta z nich stosunkowo niewielka ilość serwisów. Jest to więc świetna okazja, aby udostępniając odpowiednie dane wyszukiwarce Google, uzyskać pewna przewagę nad konkurencją.

Typy informacji, które mogą być wykorzystane jako Rich Snippets:

  • Opinie i recenzje
  • Oceny w opiniach
  • Osoby
  • Zdarzenia
  • Przepisy
  • Zakupy i produkty
  • Menu (breadcrumbs)
  • Filmy wideo

Przykłady:

Film na Filmweb
Film na Filmweb
Oceny na Perfunauci.pl
Oceny na Perfunauci.pl
Przepis na allrecipes.com
Przepis na allrecipes.com

Po co mi Rich Snippets?

Zaletą Rich Snippets, wyświetlanych w wynikach wyszukiwania jest fakt, że w oznaczone tak strony internetowe internauci klikają zdecydowanie częściej. Poza ciekawie skonstruowanymi tytułami stron i ich opisami, trafia więc w nasze ręce dodatkowe „narzędzie” pozwalające zwiększyć klikalność w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch na stronie.

Wyniki wyszukiwania prezentowane wraz z dodatkowymi informacjami, to dla internautów także wskazówka czego mogą spodziewać się na danej stronie (np. przepis na pierogi, których przyrządzenie zajmie 15 minut, 23 recenzje telefonu, którym jestem zainteresowany, koncert który mam miejsce w najbliższy piątek w Warszawie etc.).

W związku z tym ruch z wyników Google, oznaczony dodatkowymi informacjami okazuje się być bardziej wartościowy, a internauci pozyskani w ten sposób są lojalniejszymi użytkownikami / klientami.
No i jak mówią badania eyetrackingowe na ten temat – witryny z Rich Snippets, mocno przyciągają wzrok użytkowników w wynikach wyszukiwania.

Jak uzyskać Rich Snippets dla mojej strony?

Generalnie istnieją trzy sposoby na przystosowanie strony w sposób umożliwiający udostępnienie wyszukiwarkom danych.
Nie będę się rozwodził nad każdym z nich, bo sposób ich wdrożenia został dobrze opisany na stronach pomocy Google.
Warto zaznaczyć, że wprowadzenie omawianych oznaczeń nie wpłynie w jakikolwiek sposób na wygląd naszej strony internetowej.

Metody oznaczania danych:

Po wdrożeniu odpowiednich zmian warto przetestować poprawność oznaczenia danych, a w przypadku gdy wdrożenie przebiegło pozytywnie zgłosić Googlowi fakt oznaczenia danych strukturalnych w serwisie.

Warto zaznaczyć, że Rich Snippets można wykorzystać też w wyszukiwarce wewnętrznej Google Custom Search.

Rich Snippets w sklepie internetowym

Drobna uwaga do właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą uzyskać Rich Snippets w swoim sklepie internetowym (dla cen produktów, dostępności etc.).

Nie jest wskazane oznaczanie metadanych w sklepach internetowych w których ceny zmieniają się dosyć często, ponieważ dane wyświetlane w wynikach wyszukiwania mogą być wtedy nieaktualne.
Dane do snippetów aktualizowane są przy okazji indeksacji danej podstrony, co przy większym bądź słabo podlinkowanym sklepie ma miejsce dosyć rzadko.

Warto zatem poczekać w przypadku większego sklepu na wprowadzenie Google Product Search w Polsce.
Już teraz jednak polecam przygotowanie odpowiedniego XMLa na potrzeby tej usługi, gdyż znając Google usługa pojawi się z dnia na dzień i najwięcej „zgarną” sklepy, które najszybciej wprowadzą swoje dane o produktach do Merchant Center. Ale to temat na osobny wpis.

Podsumowanie

Wdrożenie odpowiednich oznaczeń danych, prezentowanych w naszym serwisie nie jest gwarancją na pojawianie się Rich Snippet przy wynikach wyszukiwania naszej strony. Nie wpływa ono też na daną chwilę w żaden sposób na pozycję serwisu w wyszukiwarce. Tym niemniej jest to kolejna kwestia którą należy rozważyć przy projektowaniu nowych stron i przebudowie istniejących, gdyż w przypadku wyświetlania dodatkowych informacji przy naszej stronie w SERPach, może znacząco wpłynąć na ilość i jakość ruchu pozyskiwanego z wyszukiwarek.

Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie tylko linki, ale także odpowiednia optymalizacja strony, a co za tym idzie szereg dodatkowych elementów takich jak właśnie Rich Snippets.

Przydatne linki:
„Fragmenty sformatowane” – wszystkie informacje nt. Rich Snippets w pomocy Google.
Rich Snippets Testing Tool – narzędzie testowania Rich Snippets.
Microformats.org – serwis/blog internetowy na temat mikroformatów. Przykłady, wdrożenia.

Fot. © frank peters - Fotolia.com
Komentarze

6 komentarzy

Tomek

Warto zaznaczyć, że dla polskich sklepów aktualnie dostępne w serpach w ramach danych strukturalnych są :
cena
opinia
dostępność

Tomasz

Witam,
Miesiąc temu zleciłem firmie od oprogramowania sklepu, żeby wyświetlały się u nas dane dodatkowe (rich snippets). Do tej pory nie działa. Firma przed rozpoczęciem prac nie gwarantowała, że będzie chodzić. Adres strony Fryzomania pl Czy mógłbyś spojrzeć czy coś jest nie tak?
Pozdrawiam

MatysArt

Fajny temat. Wydaje mi się jednak że snippety mogą mieć wpływ na wyniki w serpach chociaż z pewnością nie znaczny. Obserwowałem jakiś czas frazę blog pozycjonowanie i jakoś tak poszły nieznacznie w góre wszystkie blogi których autorzy dodali „gęby”, chociaż mógł to być przypadek. Ma ktoś inne obserwacje?

naszkowalski

Witam.
Jakiś czas temu zmieniłem imię na google+ (poprostu zmieniłem Pawel na Paweł) Wdrożenie tej zmiany trwało około tygodnia. Natomiast dzisiaj zauważyłem, że richsnippety przy moich artykułach zniknęły. Został jedynie richsnippet przy stronie głównej. Czy richsnippety powrócą razem z indeksacją google czy zmienić „autora” google+ na wcześniejszą nazwę ?

W google reachsnippets tool zauważyłem dziś, że pojawiają się błędy, których wcześniej nie było Ostrzeżenie: Missing required field „name (fn)”

moja strona to http://www.naszkowalski.pl

Czy w/w błąd ma wpływ na to, że obrazy już się nie wyświetlają w wynikach wyszukiwania ? Czy jest to wina zmiany autora google + ? Proszę o podpwoiedź co z tym fantem zrobić

Andrzej

Bardzo ciekawy artykuł tyle tylko że:
1. „Fragmenty sformatowane” –nie działa
2. brak jakiegokolwiek nakierowania na poradnik dla początkujących w temacie… :D

Tomasz

Oceny artykułów niezwykle poprawiły mi wyniki wejść z Google. Polecam.


Skomentuj

Mateusz Mazurek

Pasjonat internetu zajmujący się pozycjonowaniem od 2004 roku, a od 2006 świadczący usługi SEO dla klientów. Żywo zainteresowany tematyką IT, biznes, e-commerce, usability, analityką internetową i pokrewnymi.