Wciśnij enter, aby wyszukać, lub esc, aby zakończyć.

© momius - Fotolia.com
Mateusz Mazurek w E-commerce, Pozycjonowanie

Nazewnictwo kategorii i produktów w sklepie a SEO

Przy budowaniu i optymalizacji sklepu internetowego niezmiernie ważnym elementem jest odpowiednie nazewnictwo kategorii, podkategorii jak i samych produktów w sklepie.

To właśnie dzięki odpowiedniej optymalizacji sklepu pod kątem SEO, jak i prawidłowemu nazewnictwu kategorii, podkategorii i produktów w sklepie, można łatwo pozyskać wartościowy ruch z tzw. długiego ogona (long tail).

Pozycjonowanie szerokie (long tail)

Long tail (długi ogon) to strategia pozycjonowania rozbudowanego serwisu internetowego, bazująca na dużej liczbie niszowych fraz kluczowych. Głównym elementem pozycjonowania szerokiego jest odpowiednia optymalizacja serwisu pod kątem SEO. Taka optymalizacja wiąże się zazwyczaj z odpowiednią rozbudową treści serwisu oraz z indeksacji już istniejących stron przez roboty wyszukiwarek.
Polecam wideo z prezentacji Cezarego Lecha nt. long tail w sklepie internetowym i nie tylko: „Long Tail a SEO w e-Biznesie”.

Dobór fraz kluczowych

Podstawową kwestią zarówno w przypadku kategorii/podkategorii jak i nazw produktów jest odpowiedni dobór fraz kluczowych.
Ważną kwestią jest odpowiedni dobór fraz, gdyż zanim zoptymalizujemy stronę sklepu pod kątem wyszukiwarek musimy dowiedzieć się jakie frazy są dla nas najodpowiedniejsze.

Sposoby doboru fraz kluczowych:

  • wymyślanie – samodzielne wymyślanie fraz kluczowych. (Co my byśmy wpisali do wyszukiwarki?)
  • znajomi / potencjalni klienci – co wpisują do wyszukiwarki inni. (Co co znajomi/grupa docelowa wpisuje do wyszukiwarki szukając oferowanych przez nas produktów?)
  • podpatrywanie konkurencji – Na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja? Jak wygląda ich drzewo kategorii?
  • narzędzia – narzędzia doboru fraz kluczowych (Jakie frazy są popularne?)
  • burza mózgów

Narzędzia:
Google Keywords Tool
Google Trends
Statystyki wyszukiwarki Google

Przy wyborze fraz kluczowych istotnym parametrem jest ich popularność (miesięczna liczba wyszukań).
Jeśli nie ma się pewności co do tego jak trudne frazy wybrać, warto skonsultować się ze specjalistą SEO, który pomoże dobrać odpowiednie frazy dla sklepu internetowego.

Inne ciekawe frazy
Co zrobić z innymi interesującymi frazami, które nijak nie pasują do kategorii w sklepie internetowym?
Można pomyśleć o stworzeniu w sekcji informacyjno-poradnikowej ramach sklepu lub jako osobna strona czy blog sklepowy.
Wypada wykorzystać wszystkie ciekawe frazy, które internauci wpisują do wyszukiwarek do pozycjonowania własnego sklepu, lub stron wspomagających.

Kategorie i podkategorie

W strukturze strony sklepu, najważniejszą rolę pełnią kategorie i podkategorie. Od ich odpowiedniego nazewnictwa zależy czy sklep będzie osiągał wysokie pozycje w wyszukiwarkach na wiele fraz związanych naszym asortymentem.
Gdy już dobierzemy odpowiednie frazy dla naszych kategorii, musimy pamiętać jeszcze o kilku kwestiach przed ich wdrożeniem w sklepie.

„Pełne” nazwy

Chyba najczęstszym błędem patrząc na sklep pod kątem SEO jest „skracanie” nazw podkategorii w sklepie.
Czy mówi Wam coś podkategoria „mini”, „zewnętrzne” lub „spalinowe”?
Podkategorie powinny zawierać „pełną” nazwę asortymentu, aby wyszukiwarka mogła zaindeksować i poprawnie wyświetlać wszystkie nasze kategorie w wynikach wyszukiwania.
I tak, kategorie powinny nazywać się przykładowo „Mini wieże”, „Drzwi zewnętrzne” i „Kosiarki spalinowe”.

Przykłady

ŹLEDOBRZE
  • Drzwi
    • wewnętrzne
    • zewnętrzne
    • metalowe
    • drewniane
  • Drzwi
    • Drzwi wewnętrzne
    • Drzwi zewnętrzne
    • Drzwi metalowe
    • Drzwi drewniane
ŹLEDOBRZE
  • Telewizory
    • Kineskopowe
    • LCD
    • LED
    • Plazmowe
  • Telewizory
    • Telewizory Kineskopowe
    • Telewizory LCD
    • Telewizory LED
    • Telewizory Plazmowe

Dla użytkownika może nie jest problemem poruszanie się po sklepie z takimi nazwami, gdy czytelnie przedstawione jest drzewo kategorii. Warto pogodzić jednak kwestie użyteczności oraz SEO, aby i użytkownicy mieli jasność co do struktury sklepu i wyszukiwarki miały dobrze zoptymalizowane podstrony podkategorii.

Marki produktów

Użytkownicy często szukając produktów, posługują się nazwami producentów do których mają zaufanie i których produkty ich interesują.
Warto zadbać o osobne, dobrze zoptymalizowane podstrony z produktami danego typu, wyłącznie jednego producenta.

Przykłady:
Telewizory Sony, Telewizory Samsung, Drukarki HP

Liczba pojedyncza

Internauci poszukujący interesujących ich produktów, korzystają też z liczby pojedynczej szukając całej grupy produktów (np. „Kuchenka mikrofalowa” zamiast „Kuchenki mikrofalowe”). Warto pomyśleć o tym i optymalizować naszą stronę także dla fraz związanych z grupami produktów, pisanymi w liczbie pojedynczej.

Inne

Warto również zwrócić uwagę na inne frazy związane z asortymentem naszego sklepu, które wpisują potencjalni klienci. Często są to dłuższe frazy, zawierające np. zarówno nazwę producenta jak i typ produktu.
Warto również znaleźć w naszym sklepie miejsce dla takich fraz.
Przykład: telewizory led sony

Nazwy produktów

Odpowiednio nazwane produkty to kolejna ważna kwestia w sklepie internetowym.
I choć dla większości kwestia nazewnictwa produktów wydaje się być jasna, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Grupa produktów w nazwie

Bezsprzecznie ważnym elementem nazwy produktu jest oprócz jego marki i modelu jest dodanie w nazwie grupy produktów.
Przykład: Samsung N130Netbook Samsung N130.

Nazwy własne produktów

Część produktów sprzedawanych w sklepach internetowych posiada oprócz symbolu modelu, także nazwę własną, pod którą dane produkty są znane konsumentom (zazwyczaj z reklam). Warto i tę własnie nazwę umieścić obok symbolu modelu w nazwie produktu.
Przykład: LG KP500Telefon LG Cookie (KP500).

Krótkie, treściwe nazwy

W większości przypadków, nie warto natomiast umieszczać w nazwie produktu dodatkowych informacji jak np. parametry techniczne. Wydłuża to znacznie nazwę produktu a istotne jest aby była ona krótka i treściwa. Takie rzeczy jak parametry techniczne, certyfikaty etc. można śmiało umieszczać już bezpośrednio na stronie produktu. Im krótszy link (nazwa) tym lepiej.
Przykład: LG 32LH3000 FULL HD DVBT MPEG4Telewizor LG 32LH3000.

Optymalizacja

Po wybraniu odpowiednich nazw dla kategorii/podkategorii i produktów, należy oczywiście odpowiednio zoptymalizować sklep internetowy na wybrane frazy.

Poza nazwami (produktów / kategorii / podkategorii), które zazwyczaj wyświetlane są w sklepie jako linki do danych podstron ważne optymalizacja takich elementów strony jak m.in.:

  • Tytuł strony (title)
  • Nagłówki (H1, H2, H3…)
  • Treść (opis kategorii / produktu)
  • Metatagi (descriptions)
  • ALTy (dla zdjęć produktów)
  • Adresy URL (zawierające frazy kluczowe)

Odpowiednie nazewnictwo w sklepie internetowym, jak i poprawna optymalizacja sklepu pod wybrane słowa kluczowe to absolutna podstawa, o której powinno się myśleć już na etapie projektowania sklepu internetowego.

Dzięki odpowiednim nazwom możemy przy małym nakładzie pracy zdobyć dużo wartościowego ruchu (a co za tym idzie, wielu kupujących) z wyszukiwarek na interesujące nas frazy kluczowe.

Poniżej prezentacja i wideo z prezentacji na ten temat z ShopCampu w Szczecinie z 19.02.2011 r., którą miałem okazje prowadzić:

Prezentacja:

Wideo:

Fot. © momius - Fotolia.com
Komentarze

7 komentarzy

Bartłomiej Jakubowski

Ciekawy artykuł. Właśnie optymalizuje sklep internetowy dla klienta i wiedza zawarta w tym artykule na pewno się przyda.

Pozdrawiam.

robert

Sporo użytecznych informacji.
Pozdrawiam

Michal

Krótko, zwięźle i na temat. Myślałem, że wiem jak to zrobić, ale ten diagram z opisem co jest dobrze a co źle bardzo mi pomógł.

Pozdrawiam
Michał

Cezary

dzięki za informacje, a ja robiłem zupełnie w drugą stronę kategorie, czyli muszę poprawiać :P

Cezary

Art się przydał, dzięki za niego :)

Janusz

A ja jeszcze bym miał pytanie odnośnie producenta produktu. Mam stronę produktu i mam producenta. Czy wystarczy tylko jego nazwa, czy powinien być wpisany jako Producent: Nazwa

Seospot

Dobrze napisany i co najważniejsze nadal aktualny materiał.


Skomentuj

Mateusz Mazurek

Pasjonat internetu zajmujący się pozycjonowaniem od 2004 roku, a od 2006 świadczący usługi SEO dla klientów. Żywo zainteresowany tematyką IT, biznes, e-commerce, usability, analityką internetową i pokrewnymi.