Wciśnij enter, aby wyszukać, lub esc, aby zakończyć.


To jest archiwum bloga MateuszMazurek.pl. Ten blog nie jest już przeze mnie rozwijany, ale zostawiam jego treść, bo część wpisów jest ponadczasowych i nadal aktualnych. Miłej lektury 🙂

© Alexey Klementiev - Fotolia.com
Mateusz Mazurek w Pozycjonowanie

Twoje wideo w wynikach Google – film w SERPach

Czy wiesz, że już 96% użytkowników internetu w Polsce ogląda materiały wideo w sieci? Wykorzystujesz już atrakcyjną formę przekazania treści użytkownikowi w postaci materiałów wideo i zastanawiasz się jak wyróżnić swoje filmy w wynikach wyszukiwania w Google? Możesz po prostu wrzucać swoje filmy na YouTube i liczyć także na ruch z wyszukiwarek, ale jest też inny sposób…

Pewnie spotkałeś się z wyświetlaniem strony internetowej z materiałem wideo między standardowymi wynikami wyszukiwania. Najczęściej jest to film z YouTube i wygląda to mniej więcej tak:
video1
video2

A czy spotkałeś się już z podglądem wideo wyświetlanym dla standardowej strony internetowej?

Zobacz:
video-domain1
video-domain2
video-domain3

Co zrobić, aby przy Twojej stronie wyświetlał się podgląd wideo?

  1. Trzymaj materiały wideo na swoim serwerze. Nie YouTube czy Vimeo.
  2. Oznacz poprawnie swoje wideo w kodzie strony
  3. Używaj odtwarzacza filmów w HTML5. Nie Flash!
  4. Stwórz specjalną mapę strony dla wideo

Oczywiście zastosowanie powyższych wskazówek nie gwarantuje wyświetlanie się podglądu wideo przy Twojej stronie internetowej, ale z doświadczenia powiem, że zazwyczaj jednak się udaje :-).

Dlaczego nie YouTube?

Opublikowanie własnego filmu na tej najpopularniejszej w internecie platformie wideo wydaje się być logicznym rozwiązaniem i w wielu przypadkach tak właśnie jest. YT poza szybkością i wygodą działania, jest w tanie także w niektórych przypadkach wygenerować nam dodatkowe wyświetlenia filmów, których w innym przypadku byśmy nie mieli (np. z polecanych i podobnych wideo czy z wewnętrznej wyszukiwarki YT).

Niestety, publikując wideo na YouTube nasi użytkownicy nie trafiają z Google na naszą stronę z filmikiem, ale właśnie na stronę z wieloma filmami, gdzie w łatwy sposób po obejrzeniu reklamy czy recenzji naszego produktu przejdą do reklamy produktu konkurencyjnego.

Czy nie lepiej było, aby użytkownicy trafiający z Google na nasz film trafiali na naszą stronę, gdzie po obejrzeniu materiału mogą od razu wykonać akcję na której nam zależy (zadzwonić, złożyć zamówienie, zapisać się do newslettera)?

Odtwarzacz wideo na Twojej stronie

Aby umieścić film na swojej stronie musimy znaleźć odpowiedni odtwarzacz plików video, który pozwoli na wygodnie oglądanie wideo z naszego serwera, przez odwiedzających naszą stronę.
Ze swojej strony mogę polecić prosty i czytelny odtwarzacz MediaElement.js, który jest dostępny zarówno jako niezależny skrypt jak i jako wtyczka do WordPressa. Oczywiście odtwarzacz jest darmowy.

Aby Google prawidłowo odczytał dane o filmie i mógł wyświetlić jego podgląd w wynikach wyszukiwania trzeba dokładnie opisać film za pomocą (przynajmniej podstawowych) tagów:

<div itemprop="video" itemscope itemtype="http://schema.org/VideoObject">
<h2>Film: <span itemprop="name">Tytuł naszego wideo</span></h2>
<meta itemprop="duration" content="T1M33S" />
<meta itemprop="thumbnail" content="miniaturka-filmu.jpg" />
<object ...>
<param ...>
<embed type="application/x-shockwave-flash" ...>
</object>
<span itemprop="description">Opis naszego filmu.</span>
</div>

Więcej informacji o fanych strukturalnych, opisujących w kodzie film znajdziesz na stronie Google i na Schema.org (format rekomendowany).

Pamiętajmy, że w opisach działa ta sama zasada co w optymalizacji strony internetowej, więc warto przyłożyć się do prawidłowego opisania filmu.
Mając film poradnikowy, dotyczący wyboru najlepszego kredytu może to być np.:

  • Tytuł: PORADNIK: Jak wybrać kredyt gotówkowy?
  • Opis: Poradnik tłumaczący w jaki sposób wybrać najlepszy kredyt gotówkowy i na co warto zwrócić uwagę biorąc pożyczkę. […]
  • Adres URL miniaturki filmu: jak-wybrac-kredyt.jpg

Warto też zadbać o to, aby miniaturka filmu była dobrze dobrana, aby zachęcała odwiedzającego do kliknięcia i obejrzenia naszego filmu.

Po umieszczeniu filmu warto sprawdzić czy wszystkie tagi umieściliśmy prawidłowo w narzędziu do testowania danych strukturalnych.

Mapa video i zgłoszenie do Google

Ostatnim krokiem który nas czeka przy publikacji wideo na swojej stronie będzie stworzenie mapy strony VIDEO.
Nie różni się ona zbytnio od sitemapy generowanej przez każde popularne oprogramowanie, jednak zawiera wyłącznie informacje o filmach, które mamy umieszczone w naszym serwisie internetowym.
Informacje o tym jak dokładnie powinna wyglądać taka sitemapa znajdziesz na stronach pomocy Google.

Po stworzeniu mapy strony należy ją analogicznie jak standardową mapę strony zgłosić do Google za pośrednictwem Narzędzi dla Webmasterów.

Jeśli masz niewiele plików wideo na stronie, mapę możesz stworzyć ręcznie i wgrać ją na serwer Google do przeanalizowania przez roboty wyszukiwarki. Jeśli jednak jest ich więcej, polecam stworzenie odpowiedniego skryptu, który będzie automatycznie generował taką mapę strony i podawał zawsze aktualne informacje dla wyszukiwarki Google, która będzie cyklicznie pobierała plik z aktualną mapą.

Film wideo w wynikach wyszukiwania to fajny wyróżnik, przyciągający szukających na naszą stronę i zachęcający do zapoznania się z filmem i zawartością strony. Jeśli już prowadzisz działania wideo – warto się zastanowić, czy nie robić tego „pod własną domeną”. Jeśli jeszcze nie przygotowujesz filmów dla swoich użytkowników – może najwyższa pora, by zacząć :-)

Fot. © Alexey Klementiev - Fotolia.com
Komentarze

5 komentarzy

Paweł Rabinek

MediaElements nie znałem – dzięki, może się przydać. Niestety największą wadą samodzielnego utrzymania wideo jest transfer i czasem rozmiar plików.

michal

Trochę się nie zgodzę, co z tego że trafią na YT jak można wrzucić link pod filmem i dać info w samym filmie. Myślę ze trafienie na YT jest bardziej prawdopodobne i łatwiejsze do uzyskania.

Macko25

Właśnie od niedawna zwróciłem na to uwagę przy wynikach wyszukiwania tylko nie wiedziałem, jak to wygląda od strony zaplecza. Dobrze rozjaśniłeś, ale jestem też zdania jak kolega wyżej, że z YT wyjdzie tak samo, albo i lepiej. Pozdrawiam, Maciek.

framefilms

Hej, właśnie używałem flasha i nie wiedziałem dlaczego nie widać moich filmów w wyszukiwarce… dzięki za pomoc ;-).

Pecetowicz

Polecam używać Rich Snippets, w mojej ocenie jako usera taki wynik wygląda lepiej wizualnie i daje poczucie większego bezpieczeństwa. Ja stosuję ocenę gwiazdek przy niektórych blogach, testowałem kiedyś różnicę z i bez i jest ona na poziomie 10% + przy właśnie gwizdkach (ocenach) w wynikach.


Skomentuj

Mateusz Mazurek

Pasjonat internetu zajmujący się pozycjonowaniem od 2004 roku, a od 2006 świadczący usługi SEO dla klientów. Żywo zainteresowany tematyką IT, biznes, e-commerce, usability, analityką internetową i pokrewnymi.