Wciśnij enter, aby wyszukać, lub esc, aby zakończyć.


To jest archiwum bloga MateuszMazurek.pl. Ten blog nie jest już przeze mnie rozwijany, ale zostawiam jego treść, bo część wpisów jest ponadczasowych i nadal aktualnych. Miłej lektury 🙂

CC mkhmarketing / flickr
Mateusz Mazurek w Pozycjonowanie

Pozycjonowanie i optymalizacja serwisów społecznościowych

Od dłuższego czasu w internecie panuje „moda” na tworzenie serwisów internetowych o charakterze społecznościowym. W tym wpisie chciałem przybliżyć temat pozycjonowania wszelkiej maści społecznościówek wskazując na najczęściej popełniane błędy i sugerując rozwiązania, które sprawią, że serwis społecznościowy będzie pozyskiwał jeszcze więcej ruchu z wyszukiwarek.

Pozycjonowanie rządzi się podobnymi prawami, niezależnie od tego czy jest to prosta strona firmowa, serwis informacyjny, czy społecznościowy. Jednak w przypadku tych ostatnich, przy odpowiednim przygotowaniu serwisu możemy liczyć na pozyskanie większego i „ciekawszego” ruchu z wyników organicznych wyszukiwarek.

„Treść dostępna tylko po zalogowaniu…”

Projektując seriws, należy pamiętać o tym, że roboty wyszukiwarek nie zarejestrują się w naszym seriwsie, a co za tym idzie nie zaindeksują podstron, dostępnych wyłącznie po zalogowaniu.

Już na etapie projektowania seriwsu, powinniśmy mieć ten fakt na względzie i dwa razy pomyśleć, zanim ukryjemy w serwisie treść przed użytkownikami, a co za tym idzie, także przed wyszukiwarkami internetowymi.

Co prawda informacja w stylu „Treść dostępna po zalogowaniu – Załóż konto!” na pewno skłoni cześć przypadkowych odwiedzających do rejestracji, w celu zapoznania się z interesującą ich treścią, ale czy nie w podobny sposób zachęci ich ciekawa, interesująca treść?

„Pisz, pisz i jeszcze raz pisz użytkowniku!”

Bez względu na to jaki charakter ma nasz serwis społecznościowy, niezależnie czy główną treścią serwisu jest tekst, zdjęcia, multimedia czy inna treść, nie należy zapominać o nakłanianiu użytkowników do pisania. W myśl zasady „content is king” powinniśmy dbać o to, aby serwis internetowy zawierał jak najwięcej treści. Im więcej treści zawiera nasz serwis, tym większe możliwości pozyskania ruchu z wyszukiwarek.

Warto dać użytkownikom możliwość uzupełniania serwisu treścią tam, gdzie tylko się da. Można ich wręcz nakłaniać do takich czynności jak opisywania zdjęć, własnych projektów, grup tematycznych w serwisie, filmów wideo czy audio (generalnie wszystkiego, co da się opisać).

Przykładowo, mamy serwis, którego główną funkcjonalnością jest wgrywanie i udostępnianie swoich zdjęć. Przy dodawaniu jakiegokolwiek zdjęcia, wypada poprosić użytkownika o opisanie fotografii, uzupełnienie informacji o tym, gdzie zdjęcie zostało zrobione, jakim aparatem itd. W tym wypadku część z tych danych można oczywiście wyciągnąć z metadanych EXIF.

Tylko od pomysłowości twórców serwisu społecznościowego zależy jak wiele możliwości pisania dadzą oni użytkownikom i jak bardzo będą ich nakłaniali do korzystania z nich.

Serwisy społecznościowe, różnią się od innych stron internetowych tym, że stawiają dotychczasowego odbiorcy treści w roli jej twórcy. Użytkownicy chętnie wcielają się w tę rolę. Warto, więc do tworzenia treści odpowiednio zachęcić.

Profile

Nieodłącznym elementem zdecydowanej większości serwisów społecznościowych są profile użytkowników. Są to podsumowujące informacje o danym użytkowniku naszej społeczności.
Niezależnie od tego czy profile są głównym elementem w seriwsie, czy są one tylko dodatkiem a wartość serwisu leży gdzie indziej, warto możliwie jak najbardziej rozbudować tę podstronę pod względem ilości informacji na niej zawartych i nakłaniać użytkowników do współtworzenia owych informacji.

Dobrym pomysłem jest wyświetlanie na podstronie profilu ostatnich aktywności w naszym serwisie. Np. „20 minut temu dodał komentarz do […]”, „4 godziny temu umieścił zdjęcie […]”, „2 dni temu […]”.
Oczywiście nie zapominajmy o umieszczeniu linka do podstrony, gdzie daną aktywność w serwisie można zobaczyć.

Pozwól użytkownikom pozycjonować Twój serwis

Do pozycjonowania naszego serwisu możemy też „wykorzystać” naszą społeczność udostępniając im do tego celu specjalnie przygotowane widgety lub buttony prowadzące do ich profilu z serwisie, które będą mogli wstawić na własnego bloga / stronę / stopkę na forach.

Oczywiście przygotowując wigdety, należy pamiętać o linku z odpowiednim anhorem lub w przypadku obrazków ALTem, pozycjonującym nasz seriws.

Z własnego doświadczenia wiem, że aktywni użytkownicy społeczności chętnie promują miejsce, które dla nich coś znaczy i w którym spędziają czas. Dajmy więc im taką możliwość, a przy okazji zyskamy w oczach wyszukiwarek.

Rich snippets

Optymalizując serwis na potrzeby wyszukiwarek, nie zapomnijmy o skutecznej metodzie zwiększania ruchu z wyszukiwarek jaką jest rich snippets wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Odpowiednie przygotowanie profili użytkowników, stron z opiniami / recenzjami / ocenami, czy materiały wideo pozwoli nam zwiększyć atrakcyjność naszej strony w oczach wyszukiwarek i ich użytkowników przeglądających wyniki wyszukiwania.

Pamiętaj o podstawach

Nie należy zapominać też o podstawach związanych z optymalizacją stron na potrzeby wyszukiwarek. Takie kwestie jak indywidualne title i metatagi dla każdej podstrony w naszym serwisie, przyjazne adresy URL, odpowiednie nagłówki czy parametry ALT dla wszystkich obrazków i zdjęć w serwisie są absolutną podstawą przy tworzeniu każdego serwisu internetowego bez względu czy jest to firmowa strona-wizytówka, serwis informacyjny, sklep internetowy czy „społecznościówka”.

Podsumowując: Pozycjonując serwisy społecznościowe powinniśmy skupić się na wykorzystaniu potencjału użytkowników do „generowania” treści (Content is King), nie zapominając o prawidłowej optymalizacji naszego serwisu.

Fot. CC mkhmarketing / flickr
Komentarze

2 komentarze

Grzegorz(gielo)Adamiec

Po update pandy serwisy społecznościowe i content nabrały jeszcze większego znaczenia. Według co po niektórych zachodnich serwisów obecnie w pozycjonowaniu g+ ma główny czynnik, potem jest facebook a następnie dopiero ilość linków. Według mnie google będzie coraz bardziej szło w kierunku linków z portali społecznościowych i nie ma znaczenia, że są to linki nofollow.

ps. Fajnie by było jakby przywrócił Pan daty publikacji artykułow bo są tylko nic nie znaczące godziny :) Pozdrawiam

Adam

Ciekawe aczkolwiek niezbyt odkrywcze. Przydało by się trochę informacji na temat pozycjonowania w wyszukiwarkach samych serwisów społecznościowych co pozwoliło by na skuteczniejszą promocję danego fanpage. Czym np taki facebook kieruje się serwując dane ze swojej szukarki? Liczbą polubień?


Skomentuj

Mateusz Mazurek

Pasjonat internetu zajmujący się pozycjonowaniem od 2004 roku, a od 2006 świadczący usługi SEO dla klientów. Żywo zainteresowany tematyką IT, biznes, e-commerce, usability, analityką internetową i pokrewnymi.